Inom vårt estetiska program finns en mängd inriktningar för dig som är intresserad av kreativt skapande. Alla inriktningar är högskoleförberedande. Inriktningarna har också profiler, så att du som elev kan har större möjligheter utvecklas inom de konstarter och uttryck du vill.
Vill du få möjlighet att förverkliga din konstnärliga drömmar?
Här står det kreativa skapandet i fokus och blir du en del av en spännande och utvecklande miljö. Här utnyttjas stadens rika konst- och kulturutbud som en del av undervisningen– Malmö latinskola ligger ju mitt i Malmö!
All undervisning genomsyras av ett helhetsperspektiv på dans avseende konstnärlighet, kreativitet, dansteknik och musikalitet i samklang med historik, dansvetenskap, anatomi och träningsfysiologi.
En stor del i utbildningen är så klart att dansa för publik, att titta på dans, prata om dans och att träna dansteknik. Det handlar också om att skapa och att uttrycka sig med dans.
På inriktning Dans har du möjlighet att träna och fördjupa dig i den dansform som just du gillar mest.
På Malmö latinskola finns det tre profiler att välja mellan:
Om du väljer Estetik och media får du lärare med flera års yrkeserfarenhet från media, IT, reklam, design och konst.
Utbildningens pedagogik och metoder ligger därför närmare det sätt man arbetar på utanför skolan. För att din utbildning ska bli så relevant och samtidsorienterad som möjligt använder vi oss dessutom av gästföreläsare och tar in skarpa uppdrag från olika håll i branschen.
Flera elever som har gått utbildningen har i sina yrkeskarriärer hamnat på SVT, Sveriges Radio, Sydsvenskan, TV4, Ubisoft, reklambyråer, produktionsbolag eller driver egna företag som entreprenörer.
På Malmö latinskola finns det tre profiler att välja mellan:
Malmö latinskola erbjuder tre musikutbildningar som alla ger behörighet till högskolan. Sedan 1971 har vi utbildat blivande musiker, artister och musikproducenter.
Som musikelev har du tillgång till våra välutrustade övningslokaler på dagtid, kvällar och helger. Vi har en unik och omfattande konsertverksamhet och du får uppträda i våra egna specialutformade konsertlokaler samt på andra stora scener i Malmö, som t.ex. Malmö Live.
Hos oss får du extra mycket undervisning på ditt instrument/sång med en egen lärare. Vi tar dina drömmar och ambitioner på allvar.
På Malmö latinskola finns det två profiler att välja mellan:
På Malmö latinskolas teaterprogram efterliknar vi den professionella teaterns arbetssätt. Vi tränar dig i skådespelarens verktyg - fysiska uttryck, röst och text, och du får genom olika produktioner möta publik. Vi arbetar även med kostym, smink, scenografi, ljus och ljud.
Läs mer om inriktningen teater.
Kolla in våra andra teaterutbildning:
POÄNGPLAN
ESTETISKA PROGRAMMET
Gymnasiegemensamma ämnen | 1150 poäng | ||
Engelska (5-6) | 200 p | ||
Historia (1b-2b-kultur) | 200 p | ||
Idrott och hälsa | 100 p | ||
Matematik (1b) | 100 p | ||
Naturkunskap (1b) | 100 p | ||
Religionskunskap (1) | 50 p | ||
Samhällskunskap (1b) | 100 p | ||
Svenska (1-3) / Svenska som andraspråk (1-3) | 300 p | ||
Programgemensamma ämnen | 150 poäng | ||
Estetisk kommunikation | 100 p | ||
Konst och kultur | 50 p | ||
Inriktningsämnen | 400 poäng | ||
Inriktning bild och form: | |||
Bild | 300 p | ||
Bildteori | 100 p | ||
Inriktning dans: | |||
Dansgestaltning (1) | 100 p | ||
Dansteknik (1-2) | 200 p | ||
Dansteori | 100 p | ||
Inriktning estetik och media: | |||
Digitalt skapande (1) | 100 p | ||
Medieproduktion (1-2) | 200 p | ||
Medier, samhälle och kommunikation (1) | 100 p | ||
Inriktning musik: | |||
Instrument eller sång | 100 p | ||
Musik (Ensemble med körsång) | 200 p | ||
Musikteori (Gehörs- och musiklära 1) | 100 p | ||
Inriktning teater: | |||
Teater (Scenisk gestaltning 1-3) | 300 p | ||
Teaterteori | 100 p | ||
Individuella val (se inriktning) | 200 poäng | ||
Programfördjupning (se inriktning) | 500 poäng | ||
Gymnasiearbete | 100 poäng |
Programinriktat val erbjuds i mån av plats på alla nationella program. Det vill säga efter att alla behöriga sökande till det nationella programmet fått plats.
Foto: Terje Thiwång & Per Broberg